Pagar ummu jah vs pagar pilin.
Sangat rendah akhlak dan moral setelah berjaya membuang Keluarga Abuya dan berjaya merompak jemaah Abuya, dihilangkan wibawa Abuya dan keluarga besarnya (keluarga besar kebanggaan Abuya).
Maka percaturan mengangkat diri dan membina ego diri, bukan sahaja ingin menunjuk-nunjuk kepada masyarakat tempatan (kampung temalang) juga kepada keluarga Abuya dan Saidi. Seolah-olah dia wakil Tuhan (jelmaan Nabi atau jelmaan Abuya) seperti kata us.bakhtiar.
Apakah dia tidak membaca fikiran masyarakat setempat yang sangat muak dan jelak melihat akhlaknya dan egonya.
Berbeza dengan Abuya semua masyarakat sangat merinduinya, sentuhan Abuya, akhlak Abuya, sifat tawaduknya dan bangga dengan Keluarga Abuya sebagai contoh kepada masyarakat.
Lihatlah apa yang ummu jah buat di temalang berbanding ditempat kelahiran Abuya sendiri, sedangkan masyarakat dan ahli jemaah sangat menziarahi makam Abuya dan pilin dari melawat tempat kelahiran ummu jah.
Untuk ziarah tempat ummu jah terpaksa di paksakan dengan program-program atau kurantin tak sudah-sudah. Tak sedar ke anak buah lebih murah dan senang belanjakan minyak dan tol ke pilin dari ke temalang.
Tapi apa yang ada di pilin sekarang?....sangat menyedihkan. Sungguh kejam ummu jah dan jemaahnya (GEBU) kepada mursyidnya iaitu Abuya.
Hakikatnya GISB sudah ditukar namanya kepada GEBU (ajaran umu jah) , geran Abuya ditukar ke atas namanya.
Sangat rendah akhlak dan moral setelah berjaya membuang Keluarga Abuya dan berjaya merompak jemaah Abuya, dihilangkan wibawa Abuya dan keluarga besarnya (keluarga besar kebanggaan Abuya).
Maka percaturan mengangkat diri dan membina ego diri, bukan sahaja ingin menunjuk-nunjuk kepada masyarakat tempatan (kampung temalang) juga kepada keluarga Abuya dan Saidi. Seolah-olah dia wakil Tuhan (jelmaan Nabi atau jelmaan Abuya) seperti kata us.bakhtiar.
Apakah dia tidak membaca fikiran masyarakat setempat yang sangat muak dan jelak melihat akhlaknya dan egonya.
Berbeza dengan Abuya semua masyarakat sangat merinduinya, sentuhan Abuya, akhlak Abuya, sifat tawaduknya dan bangga dengan Keluarga Abuya sebagai contoh kepada masyarakat.
Lihatlah apa yang ummu jah buat di temalang berbanding ditempat kelahiran Abuya sendiri, sedangkan masyarakat dan ahli jemaah sangat menziarahi makam Abuya dan pilin dari melawat tempat kelahiran ummu jah.
Untuk ziarah tempat ummu jah terpaksa di paksakan dengan program-program atau kurantin tak sudah-sudah. Tak sedar ke anak buah lebih murah dan senang belanjakan minyak dan tol ke pilin dari ke temalang.
Tapi apa yang ada di pilin sekarang?....sangat menyedihkan. Sungguh kejam ummu jah dan jemaahnya (GEBU) kepada mursyidnya iaitu Abuya.
Hakikatnya GISB sudah ditukar namanya kepada GEBU (ajaran umu jah) , geran Abuya ditukar ke atas namanya.
No comments:
Post a Comment